فرآیند چاپ پارچه، نوع چاپ و ماشین آلات چاپ

دسته بندی : بلاگ

چاپ منسوجات فرآیند اعمال رنگ بر روی پارچه در طرح ها یا طرح های مشخص است. در پارچه‌هایی که به درستی چاپ شده‌اند، رنگ با الیاف پیوند می‌خورد تا در برابر شستشو و اصطکاک مقاومت کند. چاپ منسوجات مربوط به رنگرزی است، در حالی که در رنگرزی مناسب، کل پارچه به طور یکنواخت با یک رنگ پوشانده می شود، در چاپ تنها در قسمت های خاصی از یک یا چند رنگ و در نقش های مشخص و مشخص روی آن اعمال می شود.

در چاپ از بلوک های چوبی، شابلون ها، صفحات حکاکی شده، غلتک ها یا صفحات ابریشم برای قرار دادن رنگ ها روی پارچه استفاده می شود. رنگ‌های مورد استفاده در چاپ حاوی رنگ‌هایی هستند که غلیظ شده‌اند تا از پخش شدن رنگ به‌وسیله جذب مویرگی فراتر از محدودیت‌های طرح یا طرح جلوگیری کنند.

تکنیک های چاپ پارچه سنتی را می توان به طور کلی به سه سبک طبقه بندی کرد:

  • چاپ مستقیم که در آن رنگ های حاوی رنگ، غلیظ کننده و ماده یا مواد لازم برای تثبیت رنگ روی پارچه به طرح دلخواه چاپ می شود.
  • مقاومت در برابر رنگرزی، که در آن موم یا ماده دیگری بر روی پارچه ای که متعاقباً رنگ می شود، چاپ می شود. نواحی موم شده رنگ را نمی پذیرند و نقش های بدون رنگ را در برابر زمین رنگی باقی می گذارند.
  • چاپ تخلیه، که در آن یک ماده سفید کننده بر روی پارچه های رنگ شده قبلی چاپ می شود تا مقداری یا تمام رنگ از بین برود.

مشاهده در نوع های مختلف لباس که این موضوع قابل انجام و در حال فعالیت می باشند. از جمله آنان که در شلوار پارچه ای اداری در خصوص رنگرزی و چاپ انجام نمی گردد و از نو محصولات قابل استفاده در صنعت پوشاک است.

مقایسه بین رنگرزی و چاپ

اگرچه رنگرزی و چاپ فرآیندهای رنگ‌آمیزی هستند که از همان کلاس‌های رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، اما در جنبه‌های زیر متفاوت هستند.

رنگرزی چاپ
1. اجرای یکنواخت در دو طرف سطح پارچه فقط با تک رنگ. 1. کاربرد تک رنگ یا چند رنگ در یک طرف پارچه فقط در قسمت های انتخاب شده.
2. رنگ ها به صورت رقیق اعمال می شوند. 2. رنگ ها به صورت خمیری اعمال می شوند.
3. در تهیه پارچه، نیمه سفید کردن کافی است. 3. سفید کننده کامل با سفید کننده نوری ضروری است.
4. رنگ از طریق پارچه نفوذ می کند. 4. رنگ فقط روی سطح اعمال می شود.
5. زمان بیشتری در برنامه های دسته ای مورد نیاز است. 5. در فرآیند دسته ای اعمال نمی شود. فقط با فرآیند مداوم به تنهایی اعمال می شود. بنابراین زمان کمتری نیاز دارد.
6. پارچه لازم نیست در شرایط خشک باشد. 6. پارچه باید در حالت خشک باشد.
7. به یک ماشین نیاز دارد و فرآیند ساده است. 7. به ماشین آلات پیچیده نیاز دارد و فرآیند نیز پیچیده است.
8. رنگرزی آب بیشتری مصرف می کند. 8. چاپ آب کمتری مصرف می کند.

در چاپ از بلوک های چوبی، شابلون ها، صفحات حکاکی شده، غلتک ها یا صفحات ابریشم برای قرار دادن رنگ ها روی پارچه استفاده می شود. رنگ‌های مورد استفاده در چاپ حاوی رنگ‌هایی هستند که غلیظ شده‌اند تا از پخش شدن رنگ به‌وسیله جذب مویرگی فراتر از محدودیت‌های طرح یا طرح جلوگیری کنند.

تکنیک های چاپ پارچه سنتی را می توان به طور کلی به چهار سبک طبقه بندی کرد:

  • چاپ مستقیم که در آن رنگ های حاوی رنگ، غلیظ کننده و مواد یا مواد لازم برای تثبیت رنگ روی پارچه به طرح دلخواه چاپ می شود.
  • چاپ رنگدانه به الگوی دلخواه قبل از رنگرزی پارچه. رنگ فقط در جایی که رنگ چاپ شده است می چسبد.
  • مقاومت در برابر رنگرزی، که در آن موم یا ماده دیگری بر روی پارچه ای که متعاقباً رنگ می شود، چاپ می شود. نواحی موم شده رنگ را نمی پذیرند و نقش های بدون رنگ را در برابر زمین رنگی باقی می گذارند.
  • چاپ تخلیه، که در آن یک ماده سفید کننده بر روی پارچه های رنگ شده قبلی چاپ می شود تا مقداری یا تمام رنگ از بین برود.

تکنیک‌های مقاومت و تخلیه به‌ویژه در قرن نوزدهم مد بودند، مانند تکنیک‌های ترکیبی که در آن‌ها از مقاومت نیلی برای ایجاد پس‌زمینه‌های آبی قبل از چاپ بلوک سایر رنگ‌ها استفاده می‌شد. اکثر چاپ های صنعتی مدرن از تکنیک های چاپ مستقیم استفاده می کنند.

منشا چاپ پارچه

چاپ چوبی تکنیکی برای چاپ متن، تصاویر یا الگوها است که به طور گسترده در سراسر آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد و احتمالاً در چین در دوران باستان به عنوان روشی برای چاپ روی پارچه و کاغذ بعداً منشا گرفته است. به عنوان روشی برای چاپ روی پارچه، اولین نمونه های باقی مانده از چین به قبل از سال 220 و از مصر تا قرن چهارم مربوط می شود.

چاپ منسوجات از حدود قرن دوازدهم در اروپا از طریق جهان اسلام شناخته شد و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، رنگ های اروپایی تمایل به اجرا داشتند، که استفاده از الگوهای چاپی را محدود می کرد. طرح‌های نسبتاً بزرگ و جاه‌طلبانه برای اهداف تزیینی مانند دیوارکوب و پارچه‌های منبر چاپ می‌شدند، زیرا این کار مشکل کمتری داشت زیرا نیازی به شستشو نداشتند. وقتی کاغذ رایج شد، این فناوری به سرعت روی آن برای چاپ روی چوب استفاده شد. پارچه‌های برتر نیز از کشورهای اسلامی وارد می‌شد، اما قیمت آن بسیار بیشتر بود.

اینکاهای پرو، شیلی و مکزیک نیز قبل از تهاجم اسپانیایی ها در سال 1519، چاپ پارچه را انجام می دادند. اما، به دلیل ویژگی ناقص سوابق آنها قبل از آن تاریخ، نمی توان گفت که آیا آنها این هنر را برای خود کشف کرده اند یا به نوعی اصول آن را از آسیایی ها آموخته اند.

در نیمه دوم قرن هفدهم، فرانسوی‌ها نمونه‌هایی از رنگ‌های آبی و سفید هندی را مستقیماً از طریق دریا از مستعمرات خود در سواحل شرقی هند آوردند و همراه با آنها، جزئیاتی از فرآیندهای تولید آنها را نشان دادند. ، که پارچه های قابل شستشو تولید می کرد.

روشهای اولیه چاپ پارچه

اشکال دیگر چاپ پارچه عبارتند از: شابلون کاری که توسط هنرمندان ژاپنی بسیار توسعه یافته است و چاپ بلوک. در روش دوم، یک بلوک از چوب، مس، یا مواد دیگر که دارای طرحی به صورت خارق‌العاده است با خمیر رنگی که روی سطح آن اعمال می‌شود، روی پارچه فشار داده می‌شود و با پتک به آن می‌کوبند. برای هر رنگ از یک بلوک جداگانه استفاده می‌شود و پین‌های گامی در گوشه‌ها، قرار دادن بلوک‌ها را هدایت می‌کند تا از تکرار دقیق الگو اطمینان حاصل شود.

  • چاپ درون سیلندر یا غلتکی، که در سال 1785 توسعه یافت، پارچه روی یک استوانه مرکزی چرخان حمل می‌شود و توسط یک سری غلتک که هر کدام یک رنگ دارند، فشرده می‌شود. این طرح با فشار دست یا ماشین روی غلتک های مسی حک می شود یا با روش های پانتوگراف یا حکاکی عکس حک می شود. خمیر رنگی از طریق غلتک های تغذیه ای که در یک جعبه رنگ می چرخند روی غلتک ها اعمال می شود و رنگ با چاقو از قسمت صاف غلتک ها خراشیده می شود.

  • فرآیندهای جدیدتر چاپ شامل چاپ روی صفحه است. این یک روش دستی است مخصوصاً برای الگوهای بزرگ با خطوط نرم که در آن صفحه هایی برای هر رنگ یک صفحه روی پارچه قرار می گیرد. سپس، خمیر رنگ را از طریق یک اسکاج چوبی فشار می دهند.

  • چاپ اسپری، که در آن یک تفنگ اسپری رنگ را از صفحه نمایش عبور می دهد. و روکش الکتریکی که برای اعمال شمع طرح دار استفاده می شود آخرین فرآیند چاپ است.

  • در موارد خاص، پارچه را با استفاده از خودکار با رنگ و مواد رنگرزی می کنند. این روش به قلمکاری معروف است. چاپ طرح کلی و پرکردن جزئیات با کلام، خودکار ترکیبی از تکنیک های چاپ و کلامکاری است.

  • چاپ لیزری آرم لباس مستقیم در سراسر هند انجام می شود که در آن پارچه پنبه ای یا ابریشم سفید شده با کمک بلوک های چوبی حکاکی شده چاپ می شود.
    یکی دیگر از تکنیک‌های مورد استفاده، چاپ با استفاده از رنگدانه بود. موردانت ها مواد شیمیایی هستند که رنگ را جذب می کنند. پارچه ابتدا با رنگدانه چاپ می شود و سپس در حمام رنگ غوطه ور می شود. فقط بخش هایی که ماده رنگدانه را جذب کرده اند رنگ را جذب می کنند. سپس پارچه را در آب جاری شسته و در ساحل رودخانه پهن می‌کنند تا به نور خورشید اجازه دهد رنگ خود را بسازد. سپس مقاطع درمان نشده با مواد محلی مانند فضولات بز و غیره سفید شد. اخیراً چاپ تخلیه با استفاده از مواد شیمیایی توسعه یافته است. در اینجا رنگ‌ها هنگام چاپ روی یکدیگر واکنش نشان می‌دهند، یا مواد پس‌زمینه را سفید می‌کنند یا سایه متفاوتی ایجاد می‌کنند.