فیبر استیپل ویسکوز، فرآیندهای تولید و خواص

دسته بندی : بلاگ

ده سال اول قرن بیست و یکم شاهد تجدید حیات در صنعت جهانی الیاف ویسکوز بوده است، زیرا تولید همچنان در حال افزایش بوده است، به دنبال روندی که اولین بار تنها در برخی از مناطق جهان در اواخر دهه 1900 مشهود بود.

با این حال، در اواخر قرن بیستم، روند صعودی منطقه‌ای که توسط صنعت در حال توسعه در آسیا هدایت می‌شد، با بسته شدن چشمگیرتر و مکرر کارخانه‌های قدیمی‌تر و کمتر دوست‌دار محیط‌زیست در جهان غرب، به‌ویژه در اروپای شرقی، پنهان شد. اکنون، در پایان دهه اول قرن بیست و یکم با پایان یافتن آن برنامه تعطیلی کارخانه، روند زیربنایی که قبلاً مبهم بود، مشخص شده است (شکل 1).

نتیجه خالص دو روند متضاد در آسیا و شرق اروپا در اواخر دهه 20هفتم قرن کاهش خالص کلی در ظرفیت تولید جهانی حدود 600 تن، به حدود 2.0 میلیون تن تا سال 2000 بود. در این مدت، بیش از 800 تن ظرفیت در اروپای شرقی از دست رفت و 300 تن دیگر در اروپای غربی بسته شد و سایر تلفات کوچکتر در ژاپن و آمریکای شمالی ثبت شده است.

با این حال، در همان زمان ظرفیت در چین با افزایش مشابه در جنوب و جنوب شرق آسیا بیش از 400 تن افزایش یافت. بنابراین، در حالی که رقم سرفصل جهانی کاهش ظرفیت با تمام مفاهیم یک صنعت در حال افت پایانی و ادراک منفی عمومی مرتبط با آن را نشان می‌دهد، بررسی دقیق‌تر وضعیت نشان می‌دهد صنعتی که به دور از مرگ، در واقع رشد قابل‌توجهی داشته است. ، به ویژه در آسیا.

تا پایان دهه اول 21خیابان قرن، بسته شدن گیاهان اصلی ویسکوز تقریباً به صفر کاهش یافته بود و الگوی رشد اساسی بسیار واضح تر شده بود. در واقع، در طول ده سال اول قرن بیست و یکم، ظرفیت جهانی ویسکوز اصلی حدود 1.5 میلیون تن (به طور متوسط ​​7.7 درصد در سال) افزایش یافت و به بیش از 3.5 میلیون تن رسید که یک رکورد بی سابقه است. در همان زمان، تولید منگنه های ویسکوز نیز افزایش یافت، البته با متوسط ​​سرعت متوسط ​​تر، 6.7 درصد در سال. افزایش ظرفیت در صنعت ناشی از تقویت تقاضای جهانی برای منگنه های ویسکوز، نه تنها در نساجی است.

کاربردها عمدتاً در آسیا متمرکز شده‌اند، اما همچنین در صنعت منسوجات غیر بافته از نظر فنی و با رشد سریع‌تر متمرکز در غرب متمرکز شده‌اند، جایی که ویسکوز فیبر ترجیحی در بسیاری از کاربردها از جمله دستمال‌های مرطوب، محصولات بهداشتی و کاربردهای جراحی است. بنابراین، این تصور که زمانی رایج بود که منگنه ویسکوز یک فیبر پرکننده ارزان است که فقط در پوشاک ارزان قیمت یافت می‌شود، مدت‌هاست که از بین رفته است. اکنون تقاضا برای کمک مثبتی که به محصول نهایی می کند، چه در صنعت نساجی سنتی تر و چه در کاربردهای غیر بافته است.

در واقع، کارخانجات نساجی قدیمی اروپای شرقی که به طور سنتی مقادیر زیادی از مواد نساجی با عیار پایین را عمدتاً برای مصرف داخلی تولید می‌کردند، مدت‌هاست که جای خود را به مجموعه‌های نساجی جدید بسیار خودکار و در بسیاری موارد یکپارچه عمودی که عمدتاً در آسیا واقع شده‌اند، داده‌اند. بنابراین جای تعجب نیست که ظرفیت تولید الیاف با عیار بالا به بازارهایی مهاجرت کرده است که صنعت نساجی سریعترین رشد را داشته است.

در حالی که افزایش سریع ظرفیت در آسیا در حال وقوع است، تولیدکنندگان اصلی ویسکوز در غرب سرمایه گذاری کرده اند و قوی تر شده اند و بهتر می توانند با رقابت تولیدکنندگان ارزان قیمت جدیدتر کنار بیایند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان باقی مانده در خارج از آسیا از مزایای تصمیمات اتخاذ شده در اواخر قرن بیستم برای دور کردن تولید از کالاها به سمت محصولات ویژه بهره می برند. روند ادامه دار به سمت پیشرفت های پژوهش محور انواع الیاف جدید که طیف وسیعی از خواص را به بازار ارائه می کنند، در واقع به بقای صنعت در اروپای غربی و جاهای دیگر بسته به رویکرد نوآورانه ادامه می دهد. هرگز این ضرب المثل به اندازه ای که الان هست صادق نبوده است، تخصص امروز کالای فردا است.

الیاف استیپل ویسکوز چیست؟

بسته به کاربرد مورد نظر، الیاف ویسکوز به نخ های نساجی یا بند ناف و همچنین الیاف اصلی تبدیل می شوند. فرآیند تولید از عملیات های تکنولوژیکی اساسی زیر تشکیل شده است:

  • ساخت محلول ریسندگی (ویسکوز)،
  • تشکیل نخ ها به روش مرطوب و
  • کوتاه کردن و خشک کردن آنها

پارچه‌های الیاف ویسکوز به راحتی رنگ می‌شوند و دارای خواص بهداشتی عالی (هیگروسکوپی) هستند که به ویژه در کالاهایی که برای مصارف عمومی ساخته شده‌اند اهمیت زیادی دارد. دسترسی به مواد خام و هزینه کم معرف های شیمیایی، همچنین خواص رضایت بخش نساجی و امکانات گسترده برای اصلاح، تضمین می کند که الیاف ویسکوز مقرون به صرفه برای تولید و استفاده گسترده است.

کاستی های الیاف ویسکوز از دست دادن دوام زیاد در هنگام خیس شدن، تمایل به چروک شدن، مقاومت ناکافی در برابر اصطکاک و درجه ارتجاعی پایین، به ویژه در حالت مرطوب است. این کاستی ها را می توان با اصلاح اصلاح کرد. الیاف ویسکوز اصلاح شده (مثلاً الیاف پلی‌نوز) در حالت خشک و مرطوب ماندگاری بیشتری دارند (افت دوام در حالت مرطوب 20-25 درصد است، در مقابل 40-50 درصد در الیاف ویسکوز معمولی)، مقاومت زیادی در برابر سایش و افزایش خاصیت ارتجاعی دارند. الیاف ویسکوز اسپاتول پیچ خورده دارای سیم پیچی پایدارتری هستند که ترکیب آنها با الیاف طبیعی در ساخت رزوه ها را ساده می کند. تمایل الیاف ویسکوز به چروک شدن را می توان با درمان بیشتر با ترکیبات مختلف کاهش داد. و بخوانید در فرایند تولید پارچه

در تولید کالاهای محبوب، الیاف ویسکوز به طور گسترده برای پردازش پارچه های ابریشمی و اصلی، کالاهای بافتنی، و پارچه ها برای مصارف مختلف ساخته شده از ترکیب الیاف ویسکوز با پنبه یا پشم و همچنین با سایر الیاف مصنوعی استفاده می شود. الیاف طناب ویسکوز بسیار بادوام برای طیف گسترده ای از کالاهای فنی استفاده می شود. به عنوان مثال، جایگزینی طناب پنبه ای در لاستیک ها با طناب ویسکوز بسیار بادوام، عمر لاستیک را افزایش می دهد و میزان لاستیک مورد نیاز برای ساخت آن را کاهش می دهد. در سال 1968 تولید جهانی الیاف ویسکوز 3103400 تن (42.6 درصد از تولید کلی الیاف شیمیایی) بود. تولید صنعتی الیاف ویسکوز در سال 1905 در انگلستان آغاز شد.

کشورهای عمده تولید کننده ویسکوز

محصولات فیبر استیپل ویسکوز

  • پوشاک: لوازم جانبی، بلوز، لباس، ژاکت، لباس زیر زنانه، آستر، میلینر، شلوار، پیراهن ورزشی، لباس ورزشی، کت و شلوار، کراوات، لباس کار.
  • اثاثیه منزل: روتختی، پتو، پرده، پرده، ملحفه، روتختی، رومیزی، اثاثه یا لوازم داخلی.
  • مصارف صنعتی: محصولات صنعتی، محصولات پزشکی-جراحی، محصولات نبافته، طناب لاستیک.
  • استفاده های دیگر: محصولات بهداشتی زنانه، دستمال مرطوب کودک و دستمال مرطوب آشپزخانه.

خواص الیاف ویسکوز

ویژگی های VSF شرح صفات
اجرای فوق العاده عملکرد VSF نزدیک به الیاف پنبه طبیعی است، دارای جذب رطوبت خوب، نفوذپذیری هوا، رنگ پذیری، آنتی استاتیک و بافت نرم، به ویژه جذب رطوبت و نفوذپذیری هوا است، فیبر مصنوعی با آن قابل مقایسه نیست.
ویژگی های عملکردی خوب ویژگی الیاف منگنه مصنوعی، VSF نیز داشت. براقیت، کروماتوگرافی، حرارت، خوردگی VSF بسیار بهتر از مصنوعی است، بنابراین پارچه های ساخته شده توسط VSF رنگ های زیبا و پویا آویزان هستند.
مزایای محیطی آشکار GlVSF فیبر زیست توده است، زباله های آن می تواند به طور طبیعی تخریب شود و باعث آلودگی دوم نمی شود، مزایای زیست محیطی آشکار است.
مواد قوی تجدید پذیر الیاف پنبه، چوب، بامبو و کنف، منابع کشاورزی تجدیدپذیر، قابل بازیافت و جنگلداری مواد اولیه اصلی VSF هستند، پایداری VSF نسبت به الیاف مصنوعی که نفت تجدید ناپذیر را به عنوان ماده خام استخراج می کند، عالی است.

فرآیند تولید ویسکوز

این فرایند به شرح زیر است:

  1. سلولز: تولید با سلولز فرآوری شده آغاز می شود
  2. غوطه وری: سلولز در آن حل می شود سود سوزآور: (C6اچ10O5)n+ nNaOH → (C6اچ9O4ONa)n + nH2O
  3. فشار دادن: سپس محلول را بین غلتک ها فشار می دهند تا مایع اضافی خارج شود
  4. خرده‌های سفید: ورق‌های فشرده خرد یا خرد می‌شوند تا چیزی به‌عنوان «خرده سفید» تولید شود.
  5. پیری: “خرده سفید” از طریق قرار گرفتن در معرض پیری است اکسیژن
  6. زانتاسیون: “خرده سفید” کهنه شده با آن مخلوط می شود دی سولفید کربندر فرآیندی به نام زانتاسیون، خرده‌های سلولز قلیایی کهنه شده در خمره‌ها قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهند تا با دی سولفید کربن در دمای کنترل‌شده (20 تا 30 درجه سانتی‌گراد) واکنش دهند تا زانتات سلولز تشکیل شود: (C)6اچ9O4ONa)n + nCS2 → (C6اچ9O4O-SC-SNa)n
  7. خرده زرد: زانتاسیون ترکیب شیمیایی مخلوط سلولز را تغییر می دهد و محصول حاصل اکنون “خرده زرد” نامیده می شود.
  8. ویسکوز: “خرده زرد” در محلول سوزاننده حل می شود تا ویسکوز تشکیل شود.
  9. رسیدن: ویسکوز برای مدتی در حالت ایستاده قرار می گیرد و اجازه می دهد تا برسد: (C6اچ9O4O-SC-SNa)n+ nH2O → (C6اچ10O5)n + nCS2 + nNaOH
  10. فیلتر کردن: پس از رسیدن، ویسکوز برای حذف ذرات حل نشده فیلتر می شود
  11. گاززدایی: هر حباب هوا از ویسکوز در فرآیند گاززدایی فشرده می شود.
  12. اکسترود کردن: محلول ویسکوز از طریق a اکسترود می شود نخ ریسی، که شبیه یک سر دوش با سوراخ های کوچک زیاد است
  13. حمام اسید: هنگامی که ویسکوز از اسپینر خارج می شود، در حمامی فرود می آید. اسید سولفوریک، که منجر به تشکیل رشته های ابریشم مصنوعی می شود: (C6اچ9O4O-SC-SNa)n+ ½ nH2بنابراین4→ (C6اچ10O5)n + nCS2 + ½ nNa2بنابراین4
  14. طراحی: رشته های ابریشم مصنوعی کشیده می شوند که به عنوان کشش شناخته می شوند تا الیاف را صاف کنند
  15. شستشو: سپس الیاف شسته می شوند تا مواد شیمیایی باقیمانده از بین بروند
  16. برش: اگر الیاف رشته ای مورد نظر باشد، فرآیند در اینجا به پایان می رسد. هنگام تولید الیاف اصلی، رشته ها بریده می شوند

فرآیند ویسکوز

تاریخچه الیاف ویسکوز

صنعت الیاف ویسکوز قدیمی ترین تجارت الیاف ساخته شده توسط انسان در جهان است که ریشه های آن به اواخر قرن نوزدهم بازمی گردد، اگرچه تولید تجاری تا سال 1905 آغاز نشد که کورتولد اولین کارخانه فیلامنت خود را افتتاح کرد. در ابتدا، این صنعت از یک دوره رشد قابل توجه برخوردار بود که با کاهش چشمگیر در مواجهه با رقابت الیاف مصنوعی جدید دنبال شد. با این حال، در زمان‌های اخیر، صنعت نشانه‌هایی از بهبود را نشان داده است، که عمدتاً به دلیل راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در آسیا بوده است.

در همان زمان، برخی از کارخانه‌ها در جهان غرب و جاهای دیگر برای رقابت با مشکل مواجه شده‌اند، بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند و برخی دیگر با کاهش ظرفیت کار می‌کنند. این مقاله با بررسی تغییرات منطقه‌ای که در ده سال اول قرن بیست و یکم رخ داده است، پیشرفت‌ها در آخرین فصل صنعت جهانی الیاف ویسکوز را برجسته می‌کند. این نشان می دهد که کسب و کار الیاف ویسکوز به دور از کاهش، در وضعیت سالمی قرار دارد و میانگین نرخ رشد سالانه آن از بسیاری از الیاف دیگر از جمله الیاف پلی استر بیشتر است.

ویسکوز اولین الیاف مصنوعی بود که در تولید نساجی معرفی شد. ویسکوز دارای خواص عالی است که می تواند برای کاربردهای مختلف نساجی و منسوجات مهندسی شده و بهینه شود.

این نام در سال 1924 توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده و انجمن های تجاری مختلف به عنوان “ابریشم مصنوعی” ترجیح داده شد. در اوایل سال 1665، رابرت هوک، طبیعت‌شناس انگلیسی، امکان ساخت ابریشم مصنوعی را پیشنهاد کرده بود، اما اولین الیاف نساجی مصنوعی در سال 1884 توسط دانشمند فرانسوی، هیلر دو شاردون، تولید شد و توسط او در سال 1889 ساخته شد.

در ابتدا محبوبیت نداشت زیرا بسیار براق بود و ضعیف شسته می شد، به طور پیوسته بهبود یافته است. سلولز که در اصل از الیاف پنبه است اما اکنون عمدتاً از خمیر چوب است، شسته شده، سفید شده و به شکل صفحات فشرده شده است، توسط مواد شیمیایی حل می‌شود، سپس تحت فشار از سوراخ‌های کوچکی در یک کلاهک فلزی عبور می‌کند. رشته پیوسته با عبور از یک مایع مناسب یا هوای گرم جامد می شود.

محلول در حال چرخش ممکن است از طریق یک روزنه یا شکاف بزرگتر عبور داده شود تا یک رشته، یک روبان یا یک ورقه تولید شود. رشته ها دو برابر می شوند و به نخ های صاف و ابریشم مانند می پیچند یا به طول های اصلی بریده می شوند و می چرخند. ریون ریسی را می توان برای شبیه سازی پشم، کتان یا پنبه درمان کرد.

صفحات ( 1 از 2 ):
1
2بعد “

[ad_2]